Social Capital and capabilities development on young rural university students

Abstract

This paper analyzes social capital and development of capabilities among young university students of rural origin, specifically from the Utopia Project of the University of La Salle. To fulfill such goal, a quantitative analysis was developed, with a non-experimental design of descriptive scope, which sought to analyze situations within a certain human group, measuring and evaluating variables of social capital (trust and solidarity, groups and networks, cohesion and inclusion and empowerment and political action), as well as human capabilities (emotions, affiliation and control over one's own environment). The results of this research respond to the articulation and integration of the variables analyzed in the experience of 114 young people of the Utopia Project and how, progressively, they discover the potentialities that can arise from themselves as well as those than the Utopia project offers them.
PDF (Spanish)

References

Bourdieu, P. (1980). Le capital social, notes provosoires. Actes de la recherche en science sociales 31. 2-3. https://doi.org/10.3406/arss.1980.2077

Bourdieu, P. (2001). La estructura de campo. En Las estructuras sociales de la economía (pp. 221-248). Manantial.

Charry, C. I. (2015). Presentación. En C. I. Charry y C. C. Contreras (eds.), Capital social: enfoques alternativos (pp. 7-24). Anthropos Editorial.

Coleman, J. (1990). Foundations of Social Theory. Harvard University Press.

Colmenarejo, R. (2016). Enfoque de capacidades y sostenibilidad. Aportaciones de Amartya Sen y Martha Nussbaum. Ideas y valores, 65(160) 121-149. https://doi.org/10.15446/ideasyvalores.v65n160.43084

Flechas Hernández, David Leonardo and Molano Camargo, Milton, "Medición del impacto del proyecto Utopía en la vida de los egresados del programa de Ingeniería Agronómica de la Universidad de La Salle: Informe final" (2019). Libros en acceso abierto. 7. https://ciencia.lasalle.edu.co/libros/7

Fukuyama, F. (1995). Capital social y economía global. Ciencia política, (40), 81-93.

Ibagón Martín, K. L., Rivera Barrera, S. A. & Sotelo Nieto, A. M. (2018). La capacidad de afiliación e interacción social en la construcción de la identidad lasallista. Estudio sobre la influencia de las experiencias individuales en la construcción de la identidad lasallista en dos colegios de Bogotá (tesis de maestría). Universidad de La Salle. https://ciencia.lasalle.edu.co/maest_docencia/416

Jonas, H. (1995). El prinicipio de responsabilidad: ensayo de una ética para la civilización tecnológica. Herder.

Loury, G. C. (1987). Why should we care about group inequality?. Social philosophy and policy, 5(1), 249-271. https://doi.org/10.1017/S0265052500001345

Martínez-Restrepo, S., Pertuz, M. & Ramírez, J. (2016). La situación de la educación rural en Colombia, los desafíos del posconflicto y la transformación del campo. Fundación Compartir y Fedesarrollo.

Mulsow, G. (2008). Desarrollo emocional: impacto en el desarrollo humano. Educacao, 31(1) 61-65.

Nussbaum, M. (2002). Las mujeres y el desarrollo humano: el enfoque de las capacidades. Herder.

Nussbaum, M. (2005). El cultivo de la humanidad: una defensa clásica de la reforma de la educación liberal. Paidós.

Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro: por qué la democracia necesita de las humanidades. Katz Ediciones. https://doi.org/10.2307/j.ctvndv60c

Nussbaum, M. (2012). Crear capacidades. Propuesta para el desarrollo humano. Paidós. https://doi.org/10.2307/j.ctvt7x63g

Nussbaum, M. (2014). Emociones políticas. ¿Por qué el amor es importante para la justicia? Paidós.

Pizzorno, A. (2003). Por qué pagamos la nafta. Por una teoría del capital social. En C. Trigilia (ed.), El capital social: instrucciones de uso (pp. 19-51). Fondo de Cultura Económica.

Portes, A. (2004). El desarrollo futuro de América Latina: neoliberalismo, clases sociales y transnacionalismo. Anthropos.

Putnam, R. (1993). Making democracy work: civic traditions in modern Italy. Princeton University. https://doi.org/10.1515/9781400820740

Putnam, R. (1995). Bowling Alone: America’s Declining Social Capital. Journal of Democracy, 6(1), 65-78. https://doi.org/10.1353/jod.1995.0002

Sen, A. (2000). Desarrollo y libertad. Planeta.

Sen, A. (2009). Desarrollo económico y libertad. Apuntes del Cenes, 28(48) 311-328.

Trigilia, C. (2003). Capital social y desarrollo local. En C. Trigilia (ed.), El capital social: instrucciones de uso (pp. 123-155). Editorial Fondo de Cultura Económica.

Universidad de La Salle. (2019). Manifiesto rural por un pacto de la ciudad con el campo: un compromiso con el desarrollo rural y territorial. Ediciones Unisalle.

Universidad de La Salle. (2020, agosto 1). Utopía: una propuesta para la reinvención de la Colombia agrícola. http://www.utopia.edu.co/Home/QueesUtopia/ascontenidosqueesutopia/cobjetivosyretos

Keywords

social capital
human capabilities
young rural university students
utopia project