Social Responsibility Model for a Public University according to Non-Teaching Staff View

Abstract

This article explores the masculinity traits of unemployed heterosexual men from Bogotá with families. The study followed an interpretive paradigm with a qualitative approach. A multipleexploratory case study was proposed with seven heterosexual men from Bogotá, Colombia, located through a proven, purposeful, and convenience snowball. Seven in-depth interviews were conducted before informed consent, using textual and contextual narrative analysis. Some masculinity traits were recognized: aggressiveness, felt as the social authorization to get annoyed or bothered; mastery and control of domestic dynamics and over their emotions; social recognition of their behaviors by others; and spaces for sociability, reflected in need for spaces for homosocialization. Such masculinity traits are reconfigured by hegemonic masculinity. In addition, the lack of sociability spaces in which they can talk about their emotions freely, away from gender prejudices and masculinity stereotypes, is highlighted.
PDF (Spanish)

References

Beltrán-Llevador, J., Iñigo-Bajo, E. y Mata-Segreda, A. (2014). La responsabilidad social universitaria, el reto de su construcción permanente. Revista Iberoamericana de Educación Superior , 5(14), 3-18. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2014.14.128

Espitia, A. (2015). La responsabilidad social empresarial (RSE) como elemento estratégico en las mipymes colombianas. Ingeniería Industrial. Actualidad y Nuevas Tendencias , 4(14), 75-84. https://bit.ly/3CiwLkd.

Espitia, A., Meneses, L. y Huertas, I. (2020). Análisis de las expectativas de los egresados frente a un modelo de responsabilidad social universitaria. Equidad y Desarrollo, (35), 61-84. https://doi.org/10.19052/eq.vol1.iss35.3.

Espitia, A. y Quintero, S. (2019). Fase exploratoria de la formulación de un modelo de responsabilidad social para la Universidad Militar Nueva Granada. Ingeniería Investigación y Desarrollo, 19(2), 50-60. https://doi.org/10.19053/1900771X.v19.n2.2019.13084.

Gaete, R. (2011). La responsabilidad social universitaria como desafío para la gestión estratégica de la educación superior: el caso de España. Revista de Educación, (355), 109-133. https://bit.ly/3VfOZLN.

George, D. y Mallery, P. (2003). SPSS for windows step by step: a simple guide and reference, 11.0 update (4 ed.). Allyn and Bacon.

Hernández, R. y Saldarriaga A. (2009). Gestión de la responsabilidad social universitaria. Caso: Escuela de Ingeniería de Antioquia -EIA-. DYNA, 76(159), 237-248. https://bit.ly/3rJTgd2.

Montoya, O. (2007). Aplicación del análisis factorial a la investigación de mercados. Caso de estudio. Scientia et Technica , 1(35), 281-286. https://bit.ly/3CMOjqg.

Pedrosa, I., Juarros-Basterretxea, J., Robles-Fernández, A., Basteiro, J. y García-Cueto, E. (2014). Pruebas de bondad de ajuste en distribuciones simétricas, ¿qué estadístico utilizar? Universitas Psychologica, 14(1), 245-254. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy14-1.pbad.

Rigdon, E. (1996). CFI versus RMSEA: a comparison of two fit indexes for structural equation modeling. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal , 3(4), 369-379. https://doi.org/10.1080/10705519609540052.

Sarmiento, A. (2018). Análisis de las expectativas de personal no docente de la Universidad Militar Nueva Granada frente a un modelo de responsabilidad social [Tesis de maestría, Universidad Militar Nueva Granada]. http://hdl.handle.net/10654/18079.

Vallaeys, F., De la Cruz, C. y Sasia, P. (2009). Responsabilidad social universitaria: manual de primeros pasos . McGraw-Hill.

Valle, Y. y Pérez, C. (2016). La responsabilidad social universitaria: emprendimiento sostenible como impacto de intervención en comunidades vulnerables. Revista Escuela de Administración de Negocios , (81), 91-110. http://dx.doi.org/10.21158/01208160.n81.2016.1560.

Ventura-León, J. y Caycho-Rodríguez, T. (2017). El Coeficiente Omega: un método alternativo para la estimación de la confiabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 625-627. https://bit.ly/2FhTYXm.

Wigmore, A. (2016). La gestión de la responsabilidad social universitaria (RSU) [Tesis de doctorado, Universidad de Córdoba]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/dctes?codigo=65181

Keywords

university social responsibility
confirmatory factor analysis
structural equations
nonteaching staff