“That Social Surname Gives Me a Responsibility!” Approaches to the Profile of Social Entrepreneurs in Bogotá

Abstract

Social entrepreneurship has been gaining more strength as an economic and contribution alternative for individuals and communities. Hence the importance of promoting research that allows identifying the conditions and realities that are present in it is revealed. Thus, the characteristics of social entrepreneurs with professional training are described in two categories: social entrepreneurship and the social entrepreneur profile. For this, twelve in-depth interviews were carried out. One of the most characteristic motivations of this type of enterprise is social awareness, aimed at transforming the current conditions of the communities. On the other hand, one of the significant challenges is the need for training to create the offer or service and to strengthen administrative, managerial, and professional skills that favor the results and impacts derived.
PDF (Spanish)

References

Acosta-Véliz, M., Coronel-Pérez, V., & Jiménez-Cercado, M. (2018). Emprendimiento social y su relación con la base de la pirámide en Latinoamérica. 3C Empresa. Investigación y pensamiento crítico, 7(4), 50-67. http://dx.doi.org/10.17993/3cemp.2018.070436.50-67/

Ángeles, M. (2019). Actitud emprendedora: pasión y tesón. Alfaomega.

Bautista, N. (2011). Proceso de la investigación cualitativa: epistemología, metodología y aplicaciones. El Manual Moderno.

Chica, M., Posso, M., & Montoya, J. (2016). Importancia del emprendimiento social en Colombia. Documentos de Trabajo ECACEN, (2). https://doi.org/10.22490/ECACEN.1915

del Valle-Calánchez. A., & Mezher. T. (2015). Emprendedores sociales y su papel en el desarrollo integral de la comunidad. Opción, 31(2), 162-175. https://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/20385

Feijoo-Gonzalez, E. & Gutierrez, N. (2020). Las competencias distintivas de un emprendedor. Análisis de las habilidades comerciales y sociales. Revista Espacios, 41(34), 200-217. http://www.revistaespacios.com/a20v41n34/a20v41n34p15.pdf

Folgueiras, P. (2016). La entrevista [documento de trabajo]. Universidad de Barcelona. http://hdl.handle.net/2445/99003

Franco-Pedraza, P. (2016). La definición del emprendimiento social. Algunos elementos conceptuales para el debate. Revista Finnova: Investigacion e Innovacion Financiera y Organizacional, 2(3), 45-55. http://revistas.sena.edu.co/index.php/finn/article/view/564

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Ocampo-Eljaiek, D. R. (2016). El emprendimiento social en la formación integral. Revista Escuela de Administración de Negocios, (81), 175-190. https://doi.org/10.21158/01208160.n81.2016.1554

Patiño-Castro, O. A., Cruz-Pérez, E. A., & Gómez-Melo, M. C. (2016). Estudio de las competencias de los emprendedores/innovadores sociales. El caso del Premio ELI de la Universidad EAN. Revista Escuela de Administración de Negocios, (81), 75–90. https://doi.org/10.21158/01208160.n81.2016.1557

Pérez-Briceño, C., Jiménez-Pereira, S., & Gómez-Cabrera, O. (2017). Emprendimiento social: una aproximación teórica-práctica. Dominio de las ciencias, 3(3), 3-18. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/620

Rivera, R., & Santos, D. (2015). El perfil de los futuros emprendedores sociales: competencias y estilos de vida. Revista de Estudios de Juventud, (107), 13-28. http://hdl.handle.net/10486/677042

Roa, C. (2019). Propuesta de lineamientos curriculares en educación superior desde la perspectiva del currículo crítico. Una alternativa a partir de los desafíos de la formación profesional en Trabajo Social [Tesis de doctorado, Universidad de La Salle]. https://ciencia.lasalle.edu.co/doct_educacion_sociedad/29

Ruiz-Palomino, P., Linuesa-Langreo, J., & Louise, K. (2019). Hacia nuevos modelos empresariales más sociales y humanos: El papel de las mujeres en procesos de emprendimiento social y economía de comunión. Revista Empresa y Humanismo, 12(2), 87-122. https://doi.org/10.15581/015.XXII.2.87-122

Saavedra-García, M. L., Camarena-Adame, M. E., & Vargas-Sáenz, M. E. (2020). Una aproximación a los conceptos de emprendedor y emprendimiento social. Revista Universidad & Empresa, 22(39), 1-27. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.7976

Sánchez, C. (2018). Emprendimiento social e innovación social: espacios y lugares con alto impacto social. Revista de la Universidad de La Salle, (77), 89-108. https://ciencia.lasalle.edu.co/ruls/vol2018/iss77/6/

Simón-Moya, V., Sastre-Sánchez, O., & Revuelto-Taboada, L. (2015). El emprendedor social: análisis de la alerta social. Suma de Negocios, 6(14), 155-165. https://doi.org/10.1016/j.sumneg.2015.07.001

Vázquez-Parra, J. (2018). Elementos para la valoración integral de proyectos de emprendimiento social. Una herramienta para la formación de emprendedores. Contabilidad y Negocios, 13(26), 129-140. https://doi.org/10.18800/contabilidad.201802.008

Keywords

Social entrepreneurship
profile
social economy
community
leadership