Contribución de los proyectos productivos de los estudiantes de “Utopía” al desarrollo rural sostenible: 2016-2020

##article.abstract##

This work aims to make visible the contribution made by Universidad de La Salle through the Utopía Project to Sustainable Rural Development in Yopal, Colombia. For this purpose, three strategies were applied: a literature review on intellectual production around Sustainable Rural Development on the Scopus Database; a documentary review of the Productive Projects in the Zone of Origin executed by young rural university students of Agronomic Engineering between the years 2016-2020; and seventeen structured interviews to students on three zones of Colombia: Casanare, Santander, and Cesar. This methodology allowed the conceptualization of Sustainable Rural Development and Productive Projects of Origin, as well as helped to determine the three dimensions of rural development: economic, social, and environmental. The research work allowed us to identify the impact of the “Utopía” project on Colombian rurality from the accompaniment of peasants, rural students, women, and indigenous people of the different territories and a revitalization of the economy in rural territories using agricultural services and wages for peasants. Finally, the work managed to show that there are initiatives by rural youth aimed at integrating agricultural productivity and environmental care as part of Sustainable Rural Development.
PDF (Inglês)

##submission.citations##

Boggia, A. Rocchi, L. Paolotti, L. Musotti, F. & Greco, S. (2014). Assessing Rural Sustainable Development potentialities using a Dominance-based Rough Set Approach. Journal of Environmental Management, 144, 160-167. https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2014.05.021

Castro-Arce, K. & Vanclay, F. (2020). Transformative Social Innovation for Sustainable Rural Development: An Analytical Framework to Assist Community-Based Initiatives. Journal of Rural Studies, 74, 45-54. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2019.11.010

Dethier, J.-J. & Effenberger, A. (2012). Agriculture and Development: A Brief Review of the Literature. Economic Systems, 36(2), 175-205. https://doi.org/10.1016/j.ecosys.2011.09.003

Duarte Castro, J. A. (2021). El catastro multipropósito como una construcción que parte de la comunidad: propuesta para alcanzar una visión con propiedad. Equidad y Desarrollo, 36, 239-262. https://doi.org/10.19052/eq.vol1.iss36.10

Fernández, J. C. & Peña, R. (2011). La práctica productiva: una excusa pedagógica para el aprendizaje. Revista de La Universidad de La Salle, 55, 189-200.

Fernández, J. C. & Peña, R. A. (2012). Estilos de aprendizaje a partir de la práctica productiva en educación superior rural: caso Utopía. Revista de La Universidad de La Salle, 57, 137-160.

Fernández, J. C. Valencia, M. & Cabrera, L. (2020). Dinámica actual de los estilos de aprendizaje de los estudiantes del programa de Ingeniería Agronómica del proyecto Utopía, a la luz de su modelo de enseñanza. Revista de La Universidad de La Salle, 83, 135-161. https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss83.9

Flechas, D. (2020). Proyectos productivos en zona de origen: un aporte de la Universidad de La Salle al desarrollo rural. https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss83.8

Flechas, D. Cárdenas, J. García, M. Rojas, N. & Montiel, L. (2020). Empresarización del campo: una apuesta de la Universidad de La Salle y su proyecto Utopía. Revista de La Universidad de La Salle, 83, 119-133. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=2309&context=ruls

Flechas, D. Cárdenas, N. Rojas, N. García, M. Gómez, F. Montiel, L. & Tejeiro, A. (2021). Acompañamiento a los proyectos productivos de los estudiantes de Ingeniería Agronómica de la Universidad de La Salle-Utopía: un aporte para la empresarización del campo en el periodo 2015-2018. In J. C. Fernandez & F. Rodríguez (eds.), Producción agrícola de la Orinoquía colombiana : investigación aplicada (pp. 92-105). Ediciones Unisalle. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1088&context=libros

Flechas, D. & Molano, M. (2019). Medición del impacto del proyecto Utopía en la vida de los egresados del programa de Ingeniería Agronómica de la Universidad de La Salle: Informe final. Ediciones Unisalle.

Gómez, C. (2014). Utopía, desarrollo rural para la construcción de la paz. Revista de la Universidad de La Salle, 63, 15-21.

Kageyama, A. (2004). Desenvolvimento rural: conceito e medida. Cadernos de Ciência & Tecnologia, 21(3), 379-408.

Koopmans, M. E., Rogge, E., Mettepenningen, E., Knickel, K. & Šūmane, S. (2018). The Role of Multi-Actor Governance in Aligning Farm Modernization and Sustainable Rural Development. Journal of Rural Studies, 59, 252-262. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2017.03.012

León, D. & Sánchez, J. (2016). Utopía, un proyecto de desarrollo humano integral y sustentable de la Universidad de La Salle. Universidad de La Salle. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=2635&context=administracion_de_empresas

Milán-García, J. Uribe-Toril, J. Luis Ruiz-Real, J. De, J. & Valenciano, P. (2019). Sustainable Local Development: An Overview of the State of Knowledge. https://doi.org/10.3390/resources8010031

Obeidat, B. & Hamadneh, A. (2022). Agritourism-A Sustainable Approach to the Development of Rural Settlements in Jordan: Al-Baqura Village as a Case Study. International Journal of Sustainable Development and Planning, 17(2), 669-676. https://doi.org/10.18280/ijsdp.170232

Otálora-Buitrago, A. & Vivas-Cortés, Ó. (2017). La localidad como factor de desarrollo en la ruralidad. En G. Correa Assmus (ed.), Agrociencias y territorio (pp. 57-72). Ediciones Unisalle. https://ciencia.lasalle.edu.co/libros/38

Parra-Peña, R. Ordóñez, L. & Acosta, C. (2013). Pobreza, brechas y ruralidad en Colombia. Fedesarrollo. Coyuntura Económica, 63(1), 15-36.

PašPašakarnis, G. & Maliene, V. (2010). Towards Sustainable Rural Development in Central and Eastern Europe: Applying Land Consolidation. Land Use Policy, 27(2), 545-549. https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2009.07.008

Perry, S. (2010). La pobreza rural en Colombia. Centro Latinoamericano para el Desarrollo Rural. www.rimisp.org

Roa Mendoza, C. P., Flechas Hernández, D. L. & Alzate Meza, J. P. (2020). La inclusión social en proyectos productivos: una experiencia interinstitucional. Revista de la Universidad de La Salle, 83, 49-62. https://ciencia.lasalle.edu.co/ruls/vol2020/iss83/4

Rodríguez, H. & Sánchez-Cañón, E. (2020). Desarrollo de capacidades investigativas en la educación superior rural: Proyecto Utopía, Universidad de La Salle. Equidad y Desarrollo, 36, 111-128. https://doi.org/https://doi.org/10.19052/eq.vol1.iss36.5.

Sánchez-Cañón, E., Ríos, D. & Sosa, M. (2019). Propuestas didácticas en educación superior rural. Caso Utopía. Revista de La Universidad de La Salle, 79, 179-199. https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss79.9

Schejtman, A. (2010). Elementos para una renovación de las estrategias de desarrollo rural. Agronomía Colombiana, 28(3), 445-454.

Sosa, M. & Castro, G. (2015). Análisis de los estilos de aprendizaje de estudiantes y profesores del programa de Ingeniería Agronómica en el campus de Utopía, Universidad de La Salle. Impertinente, 3, 69-82.

Universidad de la Salle. (2014). Una utopía nacional: hacia un modelo de educación superior rural para la paz y el posconflicto. Ediciones Unisalle. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1007&context=libros

Universidad de La Salle. (2020). Utopía : 10 años inspirando y soñando nuevos caminos. Ediciones Unisalle. https://doi.org/10.19052/978-958-5136-11-3

Yanbo, Q., Guanghui, J., Wenqiu, M. & Zitong, L. (2021). How does the Rural Settlement Transition Contribute to Shaping Sustainable Rural Development? Evidence from Shandong, China. Journal of Rural Studies, 82, 279-293. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2021.01.027

##article.subject##