Paradigm of consumption of baby boomers, X, and millennials generations: analysis from environmental sustainability

Abstract

The sociocultural contexts of the time in which people are born and reach their adolescence become a transcendental point of responsible consumption in a community, and therefore influence the ability of a society to be sustainable over time. Therefore, it was possible to analyze the consumption paradigms of the baby boomers, X and millennials generations from the environmental sustainability of Aguachica-Cesar through the ecological footprint. The research approach was quantitative under a descriptive-analytic scope, a survey was implemented to 266 people between 25 and 77 years old, obtaining as results that Millennials are the population group with the most responsible consumption, with a footprint of 0.046 hag. /year, because they tend to consume products with a high environmental impact less frequently according to the environmental offer of the municipality of Aguachica-Cesar.
PDF (Spanish)

References

Ahumada Cervantes, B., Pelayo Torres, M. C. & Arano Castañón, A. (2012). Sustentabilidad ambiental, del concepto a la práctica. Una oportunidad para la implementación de la evaluación ambiental estratégica en México. Gestión y Política Pública, 21(2), 291. 332.

Cabezuelo, P. & Galati, B. (2020, septiembre 20). La década del 80, el consumo de la cultura alternativa. Behance. https://www.behance.net/gallery/10587713/La-dcada-del-80-el-consumo-de-la-cultura-alternativa

Díaz, L., Tarifa, P., Olivera, S., Gerje, F., Benítez, M. & Ercoli, P. (2014). Alimentos: historia, presente y futuro. En Escritura en Ciencias. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL005266.pdf

Díaz-Sarmiento, C., López-Lambraño, M. & Roncallo-Lafont, L. (2017). Entendiendo las generaciones: una revisión del concepto, clasificación y características distintivas de los Baby Boomers, X y Millenials. Clío América, 11(22), 188-204. https://doi.org/10.21676/23897848.2440

Departamento Admnistrativo Nacional de Estadísticas (DANE). (2018). Censo nacional. DANE.

Descalzo, M. (2010). Verduras y hortalizas congeladas. Aral, 1574, 76-80.

El Federal. (2020, septiembre 19). El Federal. Nuevas generaciones, con más interés en el respeto al medio ambiente. https://www.elfederal.com.ar/nuevas-generaciones-con-mas-interes-en-el-respeto-al-medioambiente/

Giltburg, D. (2007). Brecha de liderazgo. www.sun.com/emrkt/boardroom/newsletter/latam/0407expertinsight.html

Giordani, C. & Leone, D. (2010). Pavimento. Universidad Tecnológica Nacional. Vol. 1. https://www.frro.utn.edu.ar/repositorio/catedras/civil/1_anio/civil1/files/ICI-

Gobierno de Navarra. (2016). Informe de estado del medio ambiente: energía primaria. http://www.navarra.es/NR/rdonlyres/57427871-10B2-452C-A86A-5E68D90E551/0/1Energiaprimaria.pdf

Grupo Acir. (2020, octubre 31). Marketing generacional. https://grupoacir.com.mx/

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, M. (2014). Metodología de la investigación. MacGrawHill.

Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (ICBF) & Universidad Nacional de Colombia. (2018). Tabla de composición de alimentos colombianos-TCAC. ICBF.

Instituto Geográfico de Agustín Codazzi (IGAC). (2018). Oferta ambiental. IGAC.

Kotler, P. & Keller, K. L. (2012). Dirección de marketing. Pearson Education.

Leiva, J., Rodríguez Rico, I. y Quintana Pérez , C. (2011). Cálculo de la huella ecológica de la Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas. Tecnología Quimica, 31, 60-67. Globales, Particularidades Ecuatorianas. Revista Ciencia UNEMI, 93-103.

López Álvarez, N. & Blanco Heras, D. (2008). Metodología para el cálculo de la huella ecológica en universidades. Conama.

Martínez, A. y Porcelli, A. (2015). Hacia un cambio de paradigma en el mundo industrial. Revista del Departamento de Ciencias Sociales, 03(6), 346-395.

Moos, R. & Asaduroglu, A. (2013). Alimentos cárnicos y huevos: perfil de consumo en adultos mayores ambulatorios. Diaeta, 31(142), 7-14. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1852-73372013000100001&lang=es

Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2015, septiembre 25). Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS). https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/

Organización de las Naciones Unidas para la Agricultura y la Alimentación (FAO). (2015). Recurso Forestales Mundiales (FRA). Términos y Definiciones. Documentos de Trabajo de La Evaluación de Los Recursos Forestales, 180(180), 37.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) & Organización de las Naciones Unidas para la Agricultura y la Alimentación (FAO). (2021). Perspectivas Agrícolas 2021‑2030. https://doi.org/10.1787/47A9FA44-ES

ONF Andina (ONFA), Gobierno de Colombia, Departamento Nacional de Planeación (DNP), Global Green Growth Institute & Norwegian Ministry of Climate and Environment. (2018). Forest economy studies in the framework of the Green Growth Taskforce in Colombia. Resumen Ejecutivo.

Peñalosa, M. E. & López, D. M. (2016). La generación de los millennials frente al consumo socialmente responsable. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 7(23), 73-81. https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v12i23.2127

Quesada, J.L.D. (2010). Huella ecológica y Desarrollo Sostenible. & Asociación Española de Normalización y Certificación-AENOR.

Ress, W., Wackernagel, M. & Testemale, P. (1995). Our ecological Footprint: reducing human impact on the earth, 176 pages. New Society Pub X, 86571312.

Rodríguez Díaz, S. (2012). Consumismo y sociedad: una visión crítica del Homo Consumens. Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciences, 34(1578-6730). https://doi.org/10.5209/rev_NOMA.2012.v34.n2.40739

Rangel-Ch J., O. (2012). Bosque del Agüil (Aguachica-Cesar), biodiversidad, educación ambiental y conservación. Colombia Diversidad Biótica. Publicación Especial, 4.

Vargas, L. P. (2012). Consumo, identidad y política. Universitat de Barcelona.

Williams, A. (2015, septiembre 19). Meet Alpha: The Next “Next Generation”. The New York Times. https://www.nytimes.com/2015/09/19/fashion/meet-alpha-the-next-next-generation.html

Zurita Villamuza, V. J. (2017). La menopausia: ¿edad Crítica? Anales de la Real Academia de Medicina y Cirugía de Valladolid, 54, 115-136.

Keywords

consumer economy
ecological economy
sustainable development
modes of land use