Education, Employment, and Satisfaction of Needs in Colombia (2014). Baseline Proposal for the National Qualifications Framework

Abstract

The National Qualifications Framework, as a national strategy for the validation of acquired experience (VEA), aims to contribute to the improvement of the living conditions of artisans and other non-qualified trades under the assumption that qualifications allow people to improve their conditions of access to formality and the satisfaction of needs. In this regard, no methodology or baseline allows us to give a context and evaluate the impact of the strategy. Therefore, the present investigation aims to correct these two gaps in the National Qualifications Framework and, thus, determine the long-term impact of said strategy. The results show that in Colombia in 2014, there was a low educational level and that the higher the educational level, the greater the probability of formal employment and satisfaction of needs.
PDF (Spanish)

References

Castel, R. (2003). La inseguridad social ¿Qué es estar protegido? Manantial.

Cohen, G. (2004). ¿Igualdad de qué? sobre el bienestar, los bienes y las capacidades. En A. Sen, & M. Nussbaum (Comp.), La calidad de vida (pp. 27-53). Fondo de Cultura Económica.

DANE. (2014). Encuesta nacional de calidad de vida (ECV) 2014. https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/salud/calidad-de-vida-ecv/encuesta-nacional-de-calidad-de-vida-2014

Lafont, P., & Pariat, M. (2017). Obtención de un doctorado mediante la Validación de la Experiencia Adquirida (VEA): una polémica sobre esta vía de acceso título máximo universitario. En G. Guerrero Walker, E. Alcocer Vásquez, & P. Lafont (Eds.), Políticas públicas, sistemas y administración en educación y formación: ejemplos de países europeos, caribeños y latinoamericanos (pp. 137-174). Universidad Autónoma de Yucatán.

Levens, M. (2011). La desigualdad en la educación en las Américas. Trabajando para crear oportunidades educativas para todos. En H. de Zela, P. Esquenazi, A. Briones, & G. Ochoa (Eds.), Desigualdad e inclusión social en las Américas (pp. 191-214). Organización de los Estados Americanos. https://www.oas.org/docs/desigualdad/libro-desigualdad.pdf

Ministerio de Educación, & Banco Interamericado de Desarrollo. (2010). Bases para la construción de un marco nacional de cualificaciones. https://especiales.colombiaaprende.edu.co/mnc/index.html

Ministerio de Educación Nacional. (2017). Introducción al MNC. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-362828_recurso.pdf

Nachtwey, O. (2017). La sociedad del descenso. Paidos.

Nuñez, J., & Ramírez, J. C. (2002). Determinantes de la pobreza en Colombia. Años recientes. Estudios y perspectivas 1. Naciones Unidas. https://www.cepal.org/es/publicaciones/4789-determinantes-la-pobreza-colombia-anos-recientes

Nussbaum, M. (2012). Crear capacidades. Propuesta para el desarrollo humano. Paidos.

Rawls, J. (2006). Teoría de la justicia. Fondo de Cultura Económica.

Sen, A. (2000). Desarrollo y libertad. Planeta.

Sen, A., & Kliksberg, B. (2007). Primero la gente: una mirada desde la ética del desarrollo a los principales problemas del mundo globalizado. Deusto.

Keywords

Educational Level
Work Formality
Satisfaction of Social Expectations