Rural Education Driven by Equity and Peace

Abstract

<p>This article presents various understandings provided by a group of 120 rural schoolteachers from the provinces Caldas, Huila, Casanare, Atlántico, Putumayo and Chocó about their teaching practice and the impacts thereof on the development of skills in the students. These understandings evince a context of inequity but also of opportunities. To answer the questions about ethical-political capacities, experiences and pedagogical and didactic knowledge related to the peace building, a survey was firstly applied to ask about capacities. Afterwards, five pedagogical workshops were carried out in each province where the teachers told their peace experiences, performed their criticism to the rural education system and discussed critically on their formation needs in relation to the peace building and their quest for a more equitative society. The results show that the peace building in the rural schools is linked to a PEI (Institutional Educative Project) that provides a flexible curriculum in keeping with the community conditions. It also strengthens their territorial autonomy and identity, fulfills the needs of different ethnic groups and populations, and fosters the participation of the community in the decision-making.</p>
PDF (Spanish)

References

Bautista, M., & González, G. (2019). Docencia rural en Colombia: educar para la paz en medio del conflicto armado. Fundación Compartir.

Bouvier, V. (2014). Colombia. La construcción de paz en tiempos de guerra. Universidad del Rosario

Butler, J. (1997). Lenguaje, poder e identidad. Síntesis

Carbo-Ramírez, I.C., Céspedes Quiala, A., & Frómeta Díaz, O. (2020). El currículo institucional en las condiciones de la escuela primaria rural. Algunas consideraciones. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11, 27-51.

Centro Nacional de Memoria Histórica. (2013). ¡Basta ya! Colombia: memorias de guerra y dignidad. Imprenta Nacional de Colombia.

Chaux, E., & Velásquez, A. (2014). Educación para la paz en Colombia: la promesa de las competencias ciudadanas. En Bouvier, V. (ed.), Colombia: la construcción de la paz en tiempos de guerra (pp. 211-224). Bogotá: Editorial Universidad del Rosario.

Congreso de la República de Colombia. (Febrero 8, 1994). Ley Nº 115. Por la cual se expide la Ley General de Educación. Diario Oficial 41214. http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Leyes/1645150

Congreso de la República de Colombia. (Septiembre 1, 2014). Ley Nº 1732. Por la cual se establece la Cátedra de la Paz en todas las instituciones educativas del país. Diario Oficial 43261. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=59313

Consejo Nacional de Política Económica y Social - Conpes 3809. (2014). Disponible en: https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Econ%C3%B3micos/3809.pdf

Constitución Política de la República de Colombia (1991). Artículo 67. Gaceta Constitucional No. 116 de 20 de julio de 1991

Departamento Administrativo Nacional de Estadística [DANE]. (2013). Encuesta de calidad de vida 2013-Dane. DANE. https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/salud/calidad-de-vida-ecv/encuesta-nacional-de-calidad-de-vida-2013

Echavarría-Grajales C.V. (2020). Semánticas de la educación rural. Lenguajes de maestras y maestros. En H. F. Rodríguez (ed.), Contingencias del lenguaje (pp. 81-94). Ediciones Unisalle

Echavarría-Grajales, C. V., Bernal Ospina, J., Murcia Suárez, N. A., González Meléndez, L., & Castro Beltrán, L. A. (2016). Contribuciones de la institución educativa al postconflicto: Humanizarte, una propuesta pedagógica para la construcción de paz. Cuadernos de Administración, 28(51), 159-187.

Echavarría, C. V., Vanegas, J. H., González-Meléndez, L. L., & Bernal-Ospina, J. S. (2020). Rumor del mal, escenarios de paz: narraciones de maestros rurales. Educación y Educadores, 23(1), 9-28. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.1.1

García Márquez, G. (1996). La proclama: por un país al alcance de los niños. En miembros de la Misión Ciencia Educación y Desarrollo (ed.), Informe conjunto: Colombia: al filo de la oportunidad. Tomo I. Colección documentos de la Misión. (pp. 47-56). Presidencia de la Republica y Colciencias

Institución Educativa Simón Bolívar. (2021). Proyecto Educativo Institucional. (Documento de consulta interna).

Martínez Ruiz, X., & van Dijk, S. (2020). Formación ciudadana y construcción de paz con equidad. Retos actuales de la educación media superior. Revista Panamericana de Pedagogía: Saberes y Quehaceres del Pedagogo, 29, 59–88.

Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares básicos de competencias en lenguaje, matemáticas, ciencias y competencias ciudadanas. Guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden. (Documento Nº 3). Imprenta Nacional de Colombia

Misión para la transformación del campo. (2015). Misión para la transformación del campo. https://colaboracion.dnp.gov.co/cdt/prensa/documento%20marco-mision.pdf

Nussbaum, M. (2012). Crear capacidades. Propuesta para el desarrollo humano. Paidós.

Nussbaum, M. (2019). La monarquía del miedo. Una mirada a la crisis política actual. Paidós - Editorial Planeta Colombiano.

Ortega-Iglesias, J.-M., & Valencia-Espejo, V.-E. (2021). El perfil docente constructor de paz: concepciones emergentes desde la escuela en el posconflicto colombiano. Ánfora, 28(50), 103–132.

Otálora-Buitrago, A. (2020). Jóvenes universitarios y ciudadanía corresponsable: Reflexiones y lineamientos para la formación política y ciudadana. Universidad de la Salle.

Presidencia de la República de Colombia. (Mayo 25, 2015). Decreto 1038 de 2015. Por el cual se reglamenta la Cátedra de la Paz. Diario Oficial 49522. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=61735

Rivera, Á., & Vergara, M. (2021). La escuela rural frente a la expansión urbana: conflictos y oportunidades. Educación y Educadores, 24(1), 71-90. https://doi.org/10.5294/educ.2021.24.1.4

Valencia Álvarez, I., Corredor, O., Jiménez Coronado, A. M., de los Ríos Castiblanco, J. C., & Salcedo Díaz, L. (2016). Pedagogía, educación y paz en escenarios de posconflicto e inclusión social. Revista Lasallista de Investigación, 13(1), 126–140.

Vizcaino Villa, A. (2019). Equidad de género en el marco de la convivencia social. Discursos y prácticas disciplinares: Una experiencia investigativa en la escuela militar. Palobra, 19(1), 62-76. https://doi.org/10.32997/2346-2884-vol.19-num.1-2019-2468

Williamson Castro, G., Torres Huechucura, T., & Castro Machuca, Y. (2017). Educación rural: proyecto educativo institucional desde un enfoque participativo. Sinéctica, 49, 1–16.

Keywords

peace building
rural education
teacher formation
ethical-political formation