Development of Research Capabilities in the Rural Higher Education: Project Utopía, Universidad de La Salle

Abstract

This article presents an analysis intended to understand how the project Utopía of the Universidad de La Salle is an opportunity to develop research capabilities in the rural students. The results from this work provide a report of the follow-up and observation process of the research seminars making part of the project Utopía, in the study program of Agricultural Engineering. Results are interpreted through the lens of Martha Nussbaum and Amartya Sen’s capability approach and its application in education. These results are presented in three parts. The first one is about the research structure of the Agricultural Engineering program under the project Utopía. The second one deals with differentiating research elements integrated to the production practice. Finally, the third one is an analysis of the capabilities that rural college young students develop when coping with a research task and how they develop new skills throughout their educational process
PDF (Spanish)

References

Arias, J. (2017). Problemas y retos de la educación rural colombiana. Revista Educación y Ciudad, (33), 53-62. https://doi.org/10.36737/01230425.v0.n33.2017.1647

Arzaluz, S. (2005). La utilización del estudio de caso en el análisis local. Región y sociedad, 17(32), 107-144

Carrero, M., y González, M. (2017). La educación rural en Colombia: experiencias y perspectivas. Praxis Pedagógica, 16(19), 79-89. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.16.19.2016.79-89.

Chiroleu, A. (2019). La CRES 2008 y un cambio de paradigma en la educación superior: Propuestas, logros y desafíos. En C. Suasnábar, D. del Valle, A. Didriksson y L. Korsunsky (eds.), Balances y desafíos hacia la CRES 2018. Cuaderno 1: aportes para penar la Universidad Latinoamericana (pp. 73-90). Clacso. https://doi.org/10.2307/j.ctvt6rkhr.7.

Cuesta, Ó. (2008). Reflexiones sobre la educación rural en el marco de la comunicación-educación Civilizar. Ciencias Sociales y Humanas, 8(15), 89-102. https://doi.org/10.22518/16578953.741

Echavarría, C. y Rodríguez. H. (2015). Sentidos morales, éticos y políticos de las prácticas ciudadanas de jóvenes universitarios colombianos. Revista de Ciencias Sociales, 21 (4), 548-559.

Lozano, D. (2017). Desarrollo, educación rural y construcción de la paz en Colombia. Ediciones Unisalle.

Martínez, P. (2006). El método de estudio de caso: estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento & Gestión, (20), 165-193.

Martínez, J. (2015). Sobre los estudios de casos y otras secciones de artículos. Revista Cubana de Reumatología, 17(2), 1-3.

Martínez-Restrepo, S., Pertuz, M. y Ramírez, J. (2016). La situación de la educación rural en Colombia, los desafíos del posconflicto y la transformación del campo. Fundación Compartir y Fedesarrollo. https://bit.ly/35n8mLf.

Ministerio de Educación Nacional (MEN) y Universidad de La Salle. (2014). Una utopía nacional: hacia un modelo de educación superior rural para la paz y el posconflicto. Libros en acceso abierto. 8. https://ciencia.lasalle.edu.co/libros/8

Núñez, J. (2008). Prácticas sociales campesinas. Saber local y educación rural. Investigación y Posgrado, 23(2), 45-88.

Nussbaum, M. (2005). El cultivo de la humanidad. Una defensa de clásica de la reforma en la educación liberal. Paidós

Nussbaum, M. (2008). Paisajes del pensamiento. Paidós

Nussbaum, M. (2012a). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Katz.

Nussbaum, M. (2012b). Las fronteras de la justicia. Consideraciones sobre la exclusión. Paidós

Nussbaum, M. (2017a). Crear capacidades. Propuesta para el desarrollo humano. Paidós.

Nussbaum, M. (2017b). Emociones políticas. ¿Por qué el amor es importante para la justicia? Paidós.

Nussbaum, M. C. (2011). Creating capabilities: The human development approach. Harvard University Press. http://dx.doi.org/10.4159/harvard.9780674061200

Nussbaum, M. y Sen, A. (2002). La calidad de vida. Fondo de Cultura Económica

Parra, O. (2016). Educación de maestros en las regiones. En F. Cabra-Torres (ed.), Pensamiento educativo en la universidad: Vida y testimonio de maestros (pp. 248-273). Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana

Pérez, E. (2016). Educación en desarrollo rural. En F. Cabra-Torres (ed.), Pensamiento educativo en la universidad: Vida y testimonio de maestros (pp. 292-311). Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Del Pozo, F., Jiménez, F. y Barrientos, A. (2018). Pedagogía social y educación social en Colombia: una nueva cultura de paz para el postconflicto. Zona Próxima, (29), 32-51. http://dx.doi.org/10.14482/zp.29.0004

Rodríguez, H. (2016). Desaprender para aprender lo humano. Revista de la Universidad de La Salle, (70), 101-112.

Rodríguez, H. y Echavarría, C. (2020). Maquinización del Dasein: cooptar la existencia a través del poder. En M. Garavito y G. Bula (eds.), Byun-chul Han: psicopolítica y educación. Ediciones Unisalle.

Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista, L. (2006). Metodología de la Investigación. McGrawHill

Sen, A. (1999). Development as freedom. Oxford University Press.

Sen, A. (2012). Desarrollo y libertad. Planeta.

Sen, A. y Imanol, J. (2007). Se busca trabajo decente. HOAC.

Sen, A. y Kliksberg, B. (2007). Primero la gente. Una Mirada desde la ética del Desarrollo a los principales problemas el mundo globalizado. Deusto

Universidad de La Salle. (2015). Documento Maestro del Programa Ingeniería Agronómica. Ediciones Unisalle

Vélez, C. y Guzmán, C. (2014). Acceso con equidad a la educación superior. Notas sobre oferta, demanda y retención. En A. Roa y I. Pacheco (eds.), Educación superior en Colombia. Doce propuestas para la próxima década (pp. 137-152). Editorial Universidad del Norte

Keywords

Human capabilities
research education
project Utopía
rural college young students
human development