Between Routes and Risks: An Analysis of Street Harassment in Santiago de Cali
Equidad y Desarrollo

Abstract

This article offers a reflection on a form of gender violence, unfortunately normalized, that affects the free development of women in public spaces: street harassment. Through information gathered in focus groups and social cartographies that explore the routes taken by young students and adults in certain areas of Cali, it is concluded that women are the main victims of this type of violence. This drives them to design mobility strategies, renouncing spaces and opportunities that the city offers them. The results indicate that, faced with sexual harassment in public spaces, women adapt their decisions, modifying their routes. This shows that the experience of street harassment varies significantly between women and men, being more frequent for women and generating opportunity costs in terms of time, travel and peace of mind.

PDF (Spanish)

References

Aguiar, S., Cardozo, S., Jorge, V., Pandolfi, J., & Torre, V. (2021). Acoso sexual callejero en Montevideo. Sampson, Jacobs y “The meanings of disorder”. Quid 16: Revista del Área de Estudios Urbanos, 16, 156-189. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8239106

Arendt, H., Cruz, M., Novales, & R. G. (1993). La condición humana (vol. 306). Paidós.

Baumer, T. L. (1985). Testing a General Model of Fear of Crime: Data from a National Sample. Journal of research in Crime and Delinquency, 22(3), 239-255. https://doi.org/10.1177/0022427885022003004

Berik, G., Bhattacharya, H., Singh, T. P., Sinha, A., Strenio, J., Naomi, S. S., Talboys, S. (2022). Capability Approach to Public-space Harassment of Women: Evidence from India and Bangladesh (Working Paper, No: 2022-05). University of Utah. https://economics.utah.edu/research/publications/2022_05.pdf

Bonome, M. G. (2009). La racionalidad en la toma de decisiones: análisis de la teoría de la decisión de Herbert A. Simon (tesis de doctorado). Universidad de Coruña. http://hdl.handle.net/2183/11857

Borker, G. (2021). Safety First: Perceived Risk of Street Harassment and Educational Choices of Women (Policy Research Working Paper, No: 9731). World Bank. http://hdl.handle.net/10986/36004

Burt, M. R., & Katz, B. L. (1985). Rape, Robbery, and Burglary: Responses to Actual and Feared Criminal Victimization, with Special Focus on Women and Elderly. Victimology, 10, 325-358. https://www.ojp.gov/ncjrs/virtual-library/abstracts/rape-robbery-and-burglary-responses-actual-and-feared-criminal#additional-details-0

Cantillo, Y. (2016). Violencia contra la mujer en espacios públicos. Mundo Jurídico, 1, 1-11.

Chakraborty, T., Mukherjee, A., Rachapalli, S. R., & Saha, S. (2018). Stigma of Sexual Violence and Women’s Decision to Work. World Development, 103, 226-238. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2017.10.031

Col·lectiu Punt 6. (2019). Urbanismo feminista. Por una transformación radical de los espacios de vida. Virus Editorial.

Falú, A. (2017). La fuerza estigmatizadora del acoso sexual: violencias en el transporte público. Vivienda y Ciudad, 4, 205-209. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ReViyCi/article/view/19007

Ferber, M. A., & Nelson, J. A. (Eds.). (2009). Beyond Economic Man: Feminist Theory and Economics. University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226242088.001.0001

Fischer, T.; & Sprado, N. (2017). Seksuele Straatintimidatie in Rotterdam. Erasmus Universiteit Rotterdam.

Garrido, N. F. (2015). Androcentrismo y teoría económica, ¿qué tienen que decir las mujeres al respecto? Cuadernos de Economía Crítica, 3, 49-70.

Gaytán Sánchez, P. (2007). El acoso sexual en lugares públicos: un estudio desde la grounded theory. El Cotidiano,22(143), 5-17.

Gaytán Sánchez, P. (2009). Del piropo al desencanto: un estudio sociológico. Universidad Autónoma Metropolitana-Unidad Azcapotzalco-División de Ciencias Sociales y Humanidades-Departamento de Sociología.

Granada, H. (2007). Dimensiones psicosociales del ambiente, su relación con el desarrollo humano. Grupo de Investigación en Desarrollo, Sociedad y Medio Ambiente (GEMA).

Grillo, M. Paluch, R., & Livingston, B. (2014). Cornell International Survey on Street Harassment. https://righttobe.org/research/cornell-international-survey-on-street-harassment/

Hartmann, H. I. (1979). The Unhappy Marriage of Marxism and Feminism: Towards a more Progressive Union. Capital & Class, 3(2), 1-33. https://doi.org/10.1177/030981687900800102

Jacobs, J. (1961). Death and Life of Great American Cities. Random House.

Levy, S., Xiong, W., Belding, E., & Wang, W. Y. (2020). SafeRoute: Learning to Navigate Streets Safely in an Urban Environment. ACM Transactions on Intelligent Systems and Technology, 11(6), 1-17. https://doi.org/10.1145/3402818

Macmillan, R., Nierobisz, A., & Welsh, S. (2000). Experiencing the Streets: Harassment and Perceptions of Safety Among Women. Journal of Research in Crime and Delinquency, 37(3), 306-322. https://doi.org/10.1177/0022427800037003003

Madanipour, A., (2015). Urban Design and Public Space. En International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences (2a ed, 789-794).

Mankiw, G. 2012. Principios de economía. Cengage Learning Editores.

Molero, M. N. (1998). Autonomía de las mujeres y seguridad urbana. Boletín CF+S [Ciudades para un Futuro Más Sostenible], 7, Especial: Mujer y Ciudad. http://polired.upm.es/index.php/boletincfs/article/view/2701/2766

Mora, I., Serna, A., & Toro, M. (2022). Prevention of Street Harassment Through Constrained Shortest Path Algorithms. OSF Preprints. https://doi.org/10.31219/osf.io/9fr32

Organización de las Naciones Unidas (ONU) Mujeres. (2020). Programa Ciudades y Espacios Públicos Seguros para mujeres y niñas en América Latina: Informe de resultados. ONU.

Ortiz, C. (2023). Imaginarios en torno a las mujeres caleñas: una revalorización histórica, 1960-1980. En C. Abadía, C. Hung, M. Rivera, C. Ruíz, & P. Franco (eds.), De mujeres históricas a historiadoras. Programa Editorial Universidad del Valle. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=zyy_EAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT216&dq=historia+de+la+familia+caleña&ots=VJWcBckZvd&sig=Z5XQ-VIPsUeSooIhNo2-KzmOxFs#v=onepage&q=historia%20de%20la%20familia%20caleña&f=false

Pope., C. (2009). Pesquisa qualitativa na atenção à saúde (3a ed.). Artmed.

Porter, G., Hampshire, K., Abane, A., Tanle, A., Munthali, A., Robson, E., Mashiri, M., & Maponya, G. (2011). Young people’s transport and mobility in sub-Saharan Africa: the gendered journey to school. Documents D’analisi Geografica., 57(1), 61-79. https://doi.org/10.5565/rev/dag.813

Robeyns, I. (2003). Sen’s Capability Approach and Gender Inequality: Selecting Relevant Capabilities. Feminist Economics, 9(2-3), 61-92. https://doi.org/10.1080/1354570022000078024

Toro Jiménez, J. (2015). Mujeres, a la calle: configuraciones urbanas, violencia y roles de género. Un análisis de las violencias hacia las mujeres en espacios públicos de Medellín (tesis de grado). Universidad de Antioquia. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/14444

Trench, S., Oc, T., & Tiesdell, S. (1992). Safer Cities for Women: Perceived Risks and Planning Measures. The Town Planning Review, 63(3), 279. https://doi.org/10.3828/tpr.63.3.r16862416261h337

Valdés, D. (2018). Movilidad cotidiana, apropiación y uso del territorio en la ladera de Cali: una aproximación a la experiencia de los habitantes de los barrios La Sultana y Lleras Camargo (tesis de maestría). Flacso Ecuador.

Velásquez C. V., & Meléndez, L. A. (2003). Los espacios públicos desde la perspectiva del género. Frónesis, 10(3), 74-104. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-62682003000300004&lng=es&tlng=es

Zambrano, M. (2015). Una aproximación económica al acoso sexual callejero a mujeres en Guayaquil. Compendium: Cuadernos de Economía y Administración, 2(3), 47-50.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords

Women
street harassment
public space
opportunity costs

How to Cite

Trujillo Mejía, L. D., & Jiménez Restrepo, D. M. (2025). Between Routes and Risks: An Analysis of Street Harassment in Santiago de Cali. Equidad Y Desarrollo, 45, e1713. https://doi.org/10.19052/eq.vol1.iss45.5306