Education and Migration: From the Disintegration to the Rearticulation of Capabilities. Some Comments on the Mexican Case

Abstract

This article analyzes the education factor in order to study in depth the correlation between migration and development. The main objective is to examine how the disintegration in the access to educational systems with development strategies promotes an imbalance making more complex those causes that endogenously influence the migration of human resources. In addition, this phenomenon spreads internationally the reproductive cycle of both qualified and highly qualified human resources when they are relatively marginalized in the endogenous labor markets. The concepts international insertion of the labor force and international rearticulation of capabilities are proposed herein to interpret the effects of this phenomenon that strengthen an alternative vision on the migration-development correlation

References

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (AUNIES). (2019). Anuarios estadísticos de educación superior. https://bit.ly/3gR5fiA

Buendía, A., García, S., Landesmann, M., Rodríguez, R., Rondero, N., Rueda, M. y Vera, H. (2019). A debate la educación superior y la ciencia en México: recuperar preguntas clave. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21(02), 1-4

Delgado Wise, R. (2013). Migración mexicana altamente calificada: problemática y desafíos. Observatorio del Desarrollo, 2(8), 4-8

Delgado Wise, R. (2018). Reflexiones en torno a la teoría y la práctica de la relación migracióny desarrollo: una perspectiva desde el sur. Migración y Desarrollo, 16(31), 13-39. https://doi.org/10.35533/myd.1631.rdw

Delgado Wise, R. y Márquez, H. (2007). Teoría y práctica de la relación dialéctica entre desarrollo y migración. Migración y Desarrollo, (9), 5-25. https://doi.org/10.35533/myd.0509.rdw.hmc

Delgado Wise, R., Chávez, Elorza, M. y Rodríguez Ramírez, H. (2016). La innovación y la migración calificada en la encrucijada: reflexiones a partir de la experiencia mexicana. REMHU. Revista Interdisciplinar da Mobilidade Humana, 24(47), 153-174. https://doi.org/10.1590/1980-85852503880004710

Feldfeber, M. y Andrade, D. (2016). Políticas en educativas América Latina en el siglo XXI. Balance y Perspectivas. Revista del Instituto de Investigaciones de Ciencias de la Educación, (39), 7-10

Ferrer, A. (2007). Globalización, desarrollo y densidad nacional. En G. Vidal y A. Guillén (eds.), Repensar la teoría del desarrollo en un contexto de globalización (pp. 431-437). CLACSO

Furtado, C. (1971). Dependencia externa y teoría económica. En El trimestre económico (pp. 335-349). Fondo de Cultura Económica

Gaspar, S. y Chávez, M. (2016). Migración mexicana altamente calificada: 1900-2013. Problemas del Desarrollo, 185(47), 81-110. https://doi.org/10.1016/j.rpd.2016.04.002

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (Inegi). (2019). Encuesta Nacional de Ocupación y Empleo (ENOE), población de 15 años o más. https://bit.ly/386cqzn

Martínez Pizarro, J. (1989). La migración de mano de obra calificada en América Latina [tesis de maestría, Centro Latinoamericano y Caribeño de Demografía]. Santiago de Chile. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/20957

Martínez Pizarro, J. (2010). Migración calificada y crisis: una relación inexplorada en los países de origen. Migración y Desarrollo, 8(15), 129-154. https://doi.org/10.35533/myd.0815.jmp

Nun, José (2010), Sobre el concepto de masa marginal, Lavboratorio. Revista de Estudios sobre Cambio Estructural y Desigualdad Social, (23). https://bit.ly/3am08WB

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2019). Higher education in Mexico: Labour market relevance and outcomes. https://doi.org/10.1787/9789264309432-en

Salas, I., y Murillo, F. (2013). Los profesionistas universitarios y el mercado laboral mexicano: convergencias y asimetrías. Revista de la Educación Superior, 42(1), 63-81

Salinas, E. y Tavera, M. E. (2007). La transición de la economía mexicana 1982-2004. En G. Vidal y A. Guillén (eds.), Repensar la teoría del desarrollo en un contexto de globalización (pp. 275-291). CLACSO

Tuirán, R. y Ávila, J. L. (2013). Migración calificada entre México y Estados Unidos. Desafíos y opciones de política. Migración y Desarrollo, 11(21), 43-63. https://doi.org/10.35533/myd.1121.rt.jla

Vidal, G. (2007). La expansión de las empresas transnacionales y la profundización del subdesarrollo. La necesidad de construir una alternativa para el desarrollo. En G. Vidal y A. Guillén (eds.), Repensar la teoría del desarrollo en un contexto de globalización (pp. 65-83). CLACSO

Zamora Ramos, E. y González Rosas, J. (2019). Índice absoluto de intensidad migratoria. México-Estados Unidos. 2000-2010. Consejo Nacional de Población (Conapo). https://bit.ly/3r0oquR

Keywords

Education
migration
international rearticulation of capabilities
Mexico