Aguirre, J., Blanco, J., Rodríguez-Villalobos, J. y Ornelas, M. (2015). Autoeficacia general percibida en universitarios mexicanos, diferencias entre hombres y mujeres. Formación Universitaria, 8(5), 97-102. https://doi.org/10.4067/S0718-50062015000500011
Al-Hamdan, Z. y Bani Issa, H. (2021). The role of organizational support and self-efficacy on work engagement among registered nurses in Jordan: A descriptive study. Journal of Nursing Management, 1-11. https://doi.org/10.1111/jonm.13456
Alessandri, G., Borgogni, L., Schaufeli, W., Caprara, G. V. y Consiglio, C. (2015). From positive orientation to job performance: The role of work engagement and self-efficacy beliefs. Journal of Happiness Studies, 16(3), 767-788. https://doi.org/10.1007/s10902-014-9533-4
Aristizábal, D., Mejía, C. y Quiroz-González, E. (2018). Estrés laboral y engagement en los trabajadores de una empresa de manufactura. Textos y Sentidos, 17, 101-122.
Asbún, C. y Ferreira, Y. (2004). Autoeficacia profesional y género en adolescentes de cuarto de secundaria de la zona sur de la ciudad de La Paz. Ajayu Órgano de Difusión Científica del Departamento de Psicología UCBSP, 2(1), 12-20.
Bakker, A. B. y Demerouti, E. (2018). Multiple levels in job demands-resources theory: implications for employee well-being and performance. En E. Diener, S. Oishi, y L. Tay (eds.), Handbook of wellbeing (pp. 343-354). DEF Publishers. https://doi.org/nobascholar.com
Bakker, A. y Demerouti, E. (2013). La teoría de las demandas y los recursos laborales. Journal of Work and Organizational Psychology, 29(3), 107-115. https://doi.org/10.5093/tr2013a16
Bakker, A. y Demerouti, E. (2016). Job demands-resources theory: Taking stock and looking forward. Journal of Occupational Health Psychology, 22(3), 273-285. https://doi.org/10.1037/ocp0000056
Bandura, A. (1987). Pensamiento y acción: fundamentos sociales. Martínez R.
Bandura, A. (2000). Exercise of human agency through collective efficacy. Current Directions in Psychological Science, 9(3), 75-78. https://doi.org/10.1111/1467-8721.00064
Banihani, M., Lewis, P. y Syed, J. (2013). Is work engagement gendered? Gender in Management: an International Journal, 28(7), 400-423. https://doi.org/10.1108/GM-01-2013-0005
BBC News. (2017, diciembre 13). 100 Women: Why I invented the glass ceiling phrase. https://www.bbc.com/news/world-42026266
Benight, C. y Bandura, A. (2004). Social cognitive theory of posttraumatic recovery: The role of perceived self-efficacy. Behaviour Research and Therapy, 42(10), 1129-1148. https://doi.org/10.1016/j.brat.2003.08.008
Berger, P. y Luckmann, T. (2011). La construcción social de la realidad. Amorrortu.
Betz, N. y Hackett, G. (1983). The relationship of mathematics self-efficacy expectations to the selection of science based college majors. Journal of Vocational Behavior, 23, 329-345.
Blanco, H., Ornelas, M., Flores, J. y Guedea, J. (2012). Autoeficacia percibida en conductas académicas: diferencias entre hombres y mujeres. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 17(53).
Bonsaksen, T., Lerdal, A., Heir, T., Ekeberg, Ø., Skogstad, L., Grimholt, T. K. y Schou-Bredal, I. (2019). General self-efficacy in the Norwegian population: Differences and similarities between sociodemographic groups. Scandinavian Journal of Public Health, 47(7), 695-704. https://doi.org/10.1177/1403494818756701
Bourdieu, P. (2005). Capital cultural, escuela y espacio social. Siglo XXI.
Breevaart, K. y Bakker, A. (2017). Daily job demands and employee work engagement: the role of daily transformational leadership behavior. Journal of Occupational Health Psychology, 23(3), 338-349. https://doi.org/10.1037/ocp0000082
Burin, M. y Meler, I. (1998). Género y familia: poder, amor y sexualidad en la construcción de la subjetividad. Paidós.
Camarena, M. y Saavedra, M. (2018). El techo de Cristal en México. Revista de Estudios de Género. La Ventana, 5(47), 312-339. https://doi.org/10.32870/lv.v5i47.6680
Congreso de la República. (2006). Diario Oficial, 1. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1090_2006.html#TITULOI
Corbu, A., Peláez Zuberbühler, M. J. y Salanova, M. (2021). Positive psychology micro-coaching intervention: Effects on psychological capital and goal-related self-efficacy. Frontiers in Psychology, 12(566293), 1-14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.566293
Cuadrado, I. y Morales, J. (2007). Algunas claves sobre el techo de cristal en las organizaciones. Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 23(2), 183-202.
Daswati, D., Wirawan, H., Hattab, S., Salam, R. y Iskandar, A. S. (2022). The effect of psychological capital on performance through the role of career engagement: Evidence from Indonesian public organizations. Cogent Social Sciences, 8(1). https://doi.org/10.1080/23311886.2021.2012971
Erbasi, A. y Ozbek, M. C. (2016). The effect of psychological capital on work engagement. Australian Academy of Business and Economics Review, 2(4), 276-284.
Fahrizal, I. y Munir, S. (2022). The influence of leadership, reward system and self-efficacy on work engagement of frontline employees at PT. TIKI JNE Jakarta. International Journal of Business Ecosystem y Strategy (2687-2293), 4(2), 28-36. https://doi.org/10.36096/ijbes.v4i2.323
Flores, F., Mayorga-Vega, D., Blanco, J. y Blanco, H. (2014). Perceived Self-Efficacy in Problem Solving and Scientific Communication in University Students. A Gender Study. Psychology, 05, 358-364. https://doi.org/10.4236/psych.2014.55046
García Restrepo, L., Giraldo Agudelo, D., Aguirre-loaiza, H., Núñez, C. y Quiroz-González, E. (2021). Calidad de vida laboral y autoeficacia profesional en docentes de educación superior. Praxis, 17(1). https://doi.org/10.21676/23897856.3539
Gergen, K. (2007). Construccionismo social, aportes para el debate y la práctica. Ediciones.
Guchait, P., Zhao, X., Madera, J., Hua, N. y Okumus, F. (2018a). Can error management culture increase work engagement in hotels? The moderating role of gender. Service Business, 12(4), 757-778. https://doi.org/10.1007/s11628-018-0374-9
Guchait, P., Zhao, X., Madera, J., Hua, N. y Okumus, F. (2018b). Can error management culture increase work engagement in hotels? The moderating role of gender. Service Business, 12(4), 757-778. https://doi.org/10.1007/s11628-018-0374-9
Han, Y. y Wang, Y. (2021). Investigating the correlation among Chinese EFL teachers’ self-efficacy, work engagement, and reflection. Frontiers in Psychology, 12, 1-11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.763234
Harju, L., Hakanen, J. y Schaufeli, W. (2016). Can job crafting reduce job boredom and increase work engagement? A three-year cross-lagged panel study. Journal of Vocational Behavior, 95-96, 11-20. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2016.07.001
Hartman, R. L. y Barber, E. G. (2020). Women in the workforce: The effect of gender on occupational self-efficacy, work engagement and career aspirations. Gender in Management, 35(1), 92-118. https://doi.org/10.1108/GM-04-2019-0062
Hernández, L. y Oramas, A. (2016). Autoeficacia y work engagement en trabajadores de diferentes ocupaciones asistenciales. Revista Cubana de Salud y Trabajo, 17(4). 3241. https://www.medigraphic.com/cgibin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=69094
Keulemans, S. (2021). Exploring rule-following identity at the frontline: The roles of general self-efficacy, gender, and attitude toward clients. Public Administration, 99(4), 694-710. https://doi.org/10.1111/padm.12721
Lagarde, M. (2-3 de abril de 2003). Nueva ética para nuevos liderazgos. El feminismo y la mirada entre mujeres Ponencia]. Seminario internacional sobre liderazgo y dirección para mujeres, “poder y empoderamiento de las mujeres”, Valencia, España. https://xenero.webs.uvigo.es/profesorado/marcela_lagarde/mirada.pdf (pp. 1-10).
Lamas, M. (2013). El género. La construcción cultural de la diferencia sexual. Universidad Nacional Autónoma de México.
León-Rubio, J., Cantero, F. y León- Pérez, J. (2011). Diferencias del rol desempeñado por la autoeficacia en el burnout percibido por el personal universitario en función de las condiciones de trabajo. Anales de Psicología, 27(2), 518-526.
Liebana, C., Fernández M, Vásquez A, López A. y Rodríguez M. (2018). Burnout y engagement en estudiantes universitarios de enfermería. Enfermería Global, 17(50), 131-152.. https://doi.org/10.6018/EGLOBAL.17.2.268831
Lima, T. H. de, Martins, M. R., Dos Santos, A. A. A. y Oliveira, M. F. (2016). Autoeficácia para atividades ocupacionais: uma comparação entre as gerações X e Y. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 17(2), 201-210.
Lipscomb, S. T., Chandler, K. D., Abshire, C., Jaramillo, J. y Kothari, B. (2022). Early childhood teachers’ self-efficacy and professional support predict work engagement. Early Childhood Education Journal, 50, 675-685. https://doi.org/10.1007/s10643-021-01182-5
Lisbona, A., Palaci, F., Salanova, M. y Frese, M. (2018a). The effects of work engagement and self-efficacy on personal initiative and performance. Psicothema, 30(1), 89-96. https://doi.org/10.7334/psicothema2016.245
Lisbona, A., Palaci, F., Salanova, M. y Frese, M. (2018b). The effects of work engagement and self-efficacy on personal initiative and performance. Psicothema, 30(1), 89-96. https://doi.org/10.7334/psicothema2016.245
Mache, S., Vitzthum, K., Wanke, E., Groneberg, D. A., Klapp, B. F. y Danzer, G. (2014). Exploring the impact of resilience, self-efficacy, optimism and organizational resources on work engagement. Work, 47(4), 491-500. https://doi.org/10.3233/WOR-131617
Maffei, L., Spontón, C., Spontón, M., Castellano, E. y Medrano, L. A. (2012). Adaptación del Cuestionario de Autoeficacia Profesional (AU-10) a la población de trabajadores cordobeses. Pensamiento Psicológico, 10(1), 51-62. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1657-89612012000100004yscript=sci_arttextytlng=en
Mayoral, L. y Salvador, C. (2014). Emprendedorismo tecnológico y género en la Argentina: factores determinantes en la percepción de auto-eficacia emprendedora. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 22(2), 97-108. https://doi.org/10.18359/rfce.628
Mead, G. (1982). Espíritu, persona y sociedad. Desde el punto de vista del conductismo social. Paidós.
Méndez, M. y Selva, C. (2018). Género, cultura organizacional y riesgos psicosociales: tres piedras angulares del sector de la restauración. Quaderns de Psicología, 20(2), 195-202. https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1451
Meza Martínez, C. A. (2018). Discriminación laboral por género: una mirada desde el efecto techo de cristal. Equidad y Desarrollo, 1(32), 11-31. https://doi.org/10.19052/ed.5243
Ministerio de Salud (Colombia). (1993, octubre 4). Resolución número 8430 de 1993. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF
Montero, I. y León, O. (2002). Clasificación y descripción de las metodologías de investigación en Psicología. Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud, 2(3), 503-508
Müller, R., Pérez, C. y Ramírez, L. (2013). Estructura factorial y consistencia interna de la Utrech Work Engagement Scale (UWES) 17 entre trabajadores sanitarios de Chile. Liberabit, 19(2), 163-171. http://revistaliberabit.com/es/revistas/RLE_19_2_estructura-factorial-y-consistencia-interna-de-la-utrech-work-engagement-scale-uwes-17-entre-trabajadores-sanitarios-de-chile.pdf
Ocampo-Álvarez, L. F., Quiroz-González, E. y Villavicencio-Ayub, E. (2021). Engagement y optimismo en un grupo de trabajadores colombianos: análisis de algunos predictores. Universidad y Salud, 23(3), 320-328. https://doi.org/10.22267/rus.212303.246
Olaz, F. (2003). Modelo social cognitivo del desarrollo de carrera. Revista Evaluar, 3(1). https://doi.org/https://doi.org/10.35670/1667-4545.v3.n1.605
Orgambídez, A., Borrego, Y. y Vázquez‐Aguado, O. (2019). Self‐efficacy and organizational commitment among Spanish nurses: the role of work engagement. International Nursing Review, 1-8. https://doi.org/10.1111/inr.12526
Organización Internacional del Trabajo (OIT). (2019). Las mujeres en la gestión empresarial: argumentos para un cambio. OIT.
Ospina, C. y Delgado, L. (2014). Adaptación lingüística y cultural del Cuestionario Utrecht Work Engagement (UWES) a la población colombiana (documento inédito).
Peláez, M. J., Coo, C. y Salanova, M. (2020). Facilitating work engagement and performance through strengths-based micro-coaching: A controlled trial study. Journal of Happiness Studies, 21(4), 1265-1284. https://doi.org/10.1007/s10902-019-00127-5
Pereyra, F. y Micha, A. (2016). La configuración de las condiciones laborales de la enfermería en el Área Metropolitana de Buenos Aires: un análisis en el cruce del orden de género y la organización del sistema de salud. Salud Colectiva, 12(2), 221-238. https://doi.org/10.18294/sc.2016.730
Pérez-Fuentes, M. del C., Molero Jurado, M. del M., Gázquez Linares, J. J., Barragán Martín, A. B., Simón Márques, M. del M., Martos Martínez, Á., Tortosa, B. M., González, A. y Oropesa, N. F. (2019). Engagement y autoeficacia en profesionales de medicina. Calidad de Vida y Salud, 12(2), 16-28. http://revistacdvs.uflo.edu.ar/index.php/CdVUFLO/article/view/185
Pérez, M., Molero, M. D. M., Barragán, A. B., Martos, Á., Simón, M. D. M. y Gázquez, J. J. (2018). Autoeficacia y engagement en estudiantes de ciencias de la salud y su relación con la autoestima. Publicaciones, 48(1), 161-172. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v48i1.7323
Rofcanin, Y., Bakker, A. y Las Heras, M. (2017). Family supportive supervisor behaviors and organizational culture: Effects on work engagement and performance. Journal of Occupational Health Psychology, 22(2), 207-217. https://doi.org/10.1037/ocp0000036
Saavedra García, M. L. y Camarena Adame, M. E. (2021). La gestión en las empresas dirigidas por mujeres. Equidad y Desarrollo, 1(37), 75-97. https://doi.org/10.19052/eq.vol1.iss37.4
Salanova, M., Llorens, S. y Martínez, I. (2016). Aportaciones desde la psicología organizacional positiva para desarrollar organizaciones saludables y resilientes. Papeles del Psicólogo, 37(3), 177-184.
Salanova, M., Llorens, S. y Martínez, I. (2019). Organizaciones saludables. Una mirada desde la psicología positiva. Aranzadi
Salas-Vallina, A. y Alegre, J. (2017). The role of gender, age, job level and job security on physician’s engagement in Spanish public hospitals. Universia Business Review, 36-51. https://doi.org/10.3232/UBR.2017.V14.N4.02
Salavera, C., Usán, P. y Jarie, L. (2017). Emotional intelligence and social skills on self-efficacy in Secondary Education students. Are there gender differences? Journal of Adolescence, 60, 39-46. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2017.07.009
Schaufeli, W. (2018). Work engagement in Europe: Relations with national economy, governance and culture. Organizational Dynamics, 47(2), 99-106. https://doi.org/10.1016/j.orgdyn.2018.01.003