Competitiveness and Financial Management in SMEs Hotel Businesses in Yucatan, Mexico

Abstract

Small and medium hotel enterprises in Yucatan represent an important sector for the economic development of the State. However, inadequate financial management leads to reduced profits and a short life expectancy for them. In the case of financial management in hotels, it is necessary to develop an indicator model that facilitates the reading of the results, of the financial situation of the hotels, and of the organization in general. It is necessary to obtain hard data that lead to making quick and forceful decisions in a timely manner. The objective of this study is to explain why a good financial management is a factor that greatly increases the competitiveness of organizations and that hotel financial management indicators are an instrument for measuring the different variables associated with organizational objectives, expressed in terms of some quantitative basis that defines the scope or achievement of the expected results. For this work, a bibliographical review of relevant articles from a range of authors was conducted.
PDF (Spanish)

References

Bismark, O., Acheampong, K., Frank, A., & Eric, H. (2018). Impact of Financial Management Practices on the Growth of Small and Medium Scale Enterprises in Ghana: The Case of Birim Central Municipality. International Journal of Innvation and Research in Educational Sciences, 5(29), 177-184. https://www.ijires.org/administrator/components/com_jresearch/files/publications/IJIRES_1224_FINAL.pdf

Bojórquez, M., Pérez, A., & Basulto, J. (2015). La gestión financiera, un factor para elevar la competitividad en las pymes de la industria del vestido en Yucatán. UADY.

Braimah, A., Mu, Y., & Quaye, I. (2021). Working Capital Management and SMEs Profitability in Emerging Economies: The Ghanaian Case. SAGE, 1(16), 10-15. https://doi.org/10.1177/2158244021989317

Brealey, R., & Myers, S. (2005). Principios de Finanzas Corporativas. McGraw-Hill.

Burk, J., & Lehnman, R. (2004). Financing Your Small Business. Sphinx Publishing.

Castán, J. (2005). Fundamentos y aplicaciones de la gestión financiera de la empresa. Editorial Pirámide

David, F. (2003). Conceptos de administración estratégica. Pearson Editores

Diario Oficial de la Federación. (2016). Acuerdo por el que se emiten los Lineamientos del Sistema de Clasificación Hotelera. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/135623/LINEAMIENTOS-SCH-_DOF.pdf

Ferrer, M. (2004). Control de gestión para procesos de apoyo hoteleros. Revista Venezolana de Gerencia, 9(27), 490-507. https://www.redalyc.org/pdf/290/29002707.pdf

Ferrer, M., & Gamboa, T. (2004). Indicadores para el Control de Gestión de Procesos Básicos en Hoteles. Actualidad Contable Faces, 7(8), 50-61. https://www.redalyc.org/pdf/257/25700805.pdf

Ibarra, M., González, L., & Demuner, M. (2017). Competitividad empresarial de las pequeñas y medianas empresas manufactureras de Baja California. Estudios Fronterizos, 35(18), 107-130. https://doi.org/10.21670/ref.2017.35.a06

Gallardo, L., & Avilés. E. (2015) Estructura de capital y riesgo financiero: evidencia empírica en PyMES hoteleras. Revista Global de Negocios, 3(4), 1-10. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2658707

Machado, M. (1999). El complejo objeto de estudio de la Contabilidad: por la vía constructiva. Revista Contaduría, (35), 17-47. https://revistas.udea.edu.co/index.php/cont/article/view/25554

Macías, S. (2003). La importancia de las Pymes para el mercado mexicano. Compite México. http://compite.org.mx/otros/importanciapymes.pdf

Maes, E., Dewaelheyns, N., Fuss, C., & Van, C. (2019). The Impact of Exporting in Financial Debt Choice of SMEs. Journal of Business Research, 102(2), 56-73. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.05.008

Magretta, J. (2012). Understanding Michael Porter. Harvard Business Review Press.

Martorell, P. (2014). Algunos ratios hoteleros. OnlyHotels. https://onlyhotels.wordpress.com/2014/12/05/algunos-ratios-hoteleros/

Millán-García, C., & Gómez-Díaz, M. (2018). Factores e indicadores de competitividad hotelera. Compendium, 21(40). https://www.redalyc.org/jatsRepo/880/88055200021/html/index.html

Molina, V., Armenteros, M., Medina, M., Barquero, J., & Espinoza, J. (2011). Reflexión sobre la sobrevivencia de las pymes en el estado de Coahuila, México. Revista Internacional Administración & Finanzas, 4(1), 47-66. http://www.theibfr2.com/RePEc/ibf/riafin/riaf-v4n1-2011/RIAF-V4N1-2011-4.pdf

Moreno, J., & Martín, R. (2002) La información contable para la gestión en la empresa hotelera: el Uniform System of Accounts for the Lodging Industry (USALI). Cuadernos de Ciencias Económicas y Empresariales, 1(43), 57-75. https://hdl.handle.net/11441/85192

Organización Mundial del Turismo (2021) Código ético mundial para el turismo. http://www.ugto.mx/images/eventos/06-07-16/codigo-etico-mundial-turismo.pdf

Osadchy, E., Akhmetshin, E., Amirova, E., Bochkareva, T., Gazizyanova, Y., & Yumashev, A. (2018). Financial Statements of a Company as an Information Base for Decision-Making in a Transforming Economy. European Research Journal, 21(2), 339-350. https://doi.org/10.35808/ersj/1006

Pérez, A., Bojórquez, M., Nuño de la Parra, J., & Santillana, J. (2015). El Modelo Clúster y la Filosofía Lean en la Ganadería Bovina de Yucatán. Universidad Popular Autónoma de Puebla

Red PYMES-Cumex. (2010). Un estudio comparativo del perfil financiero y administrativo de las pequeñas empresas en México: entidades del Estado de México, Hidalgo, Puebla, Sonora y Tamaulipas. Resultados finales. Revista del Centro de Investigación, 9(33), 5-30. https://www.uaeh.edu.mx/investigacion/icea/LI_gestion_factor_humano/hernandez_calzada_martin_aubert/un_estudio_comparativo_del_perfil_financiero_y_administrativ.pdf

Rivera, L. (2014). La magia de las finanzas en la hotelería. CESSA

Román, O., Arbeláez, G., & Patiño, C. (2012). Gerencia integral desde la perspectiva de un modelo de planeación estratégica. Gestión y Desarrollo, 9(1), 51-78. https://doi.org/10.21500/01235834.633

Rosto, F. (2010). General diagnosis of Mexican SME’s from the perspective of the marketing practices efficiency: The importance of strategic market planning as a source of competitive advantage creation. Ide@s CONCYTEG, 5(65), 1335-1363.

Saavedra, M., & Tapia, B. (2011). Mejores prácticas y factores de competitividad en las micro, pequeñas y medianas empresas mexicanas. Economía, 36(32), 11-36. https://www.redalyc.org/pdf/1956/195623319002.pdf

Sallenave, J. (1994). La gerencia integral. Grupo Editorial Norma.

Schumpeter, J. (1989). Essays on entrepreneurs, innovations, business cycles, and the evolution of capitalism. Transaction Publishers.

Secretaria de Turismo, Conacyt, & Centro de Estudios Superiores en Turismo. (2016). Sistema de Clasificación Hotelera Mexicano. Secretaria de Turismo - Conacyt - Centro de Estudios Superiores en Turismo. http://www.entornoturistico.com/wp-content/uploads/2016/08/ClasificacionHotelera_FactorDelta_VersionCorta.pdf

Suárez, A. (2003). Decisiones óptimas de inversión y financiación en la empresa. Ediciones Pirámide.

Tarragó, F. (1989). Fundamentos de la economía de la empresa. Hispano Americana

Keywords

Small and medium hotel enterprises
financial management
competitiveness
Yucatan