The Concept of Convenience Stores in Peru

Abstract

<p>Commercial strategies rely on new distribution systems that allow increasing marketing efficiency. The most recent development in Peru is convenience stores (CSs), a different concept from what marketers describe in their publications. This article aims to present the current definition of CSs and their commercial impact, to identify factors that allow acceptance by target clients, and to characterize the position of the leader and the actions of current and potential challengers. Initially, the study is based on secondary data. It is complemented with a survey, using a simple stratified sampling (six territories in Lima with particular characteristics) and a sample size of 400 elements. Likewise, interviews were conducted with experts on the subject. The results show that this type of business is in its introductory stage and that competition will be intense</p>
PDF (Spanish)

References

American Marketing Association. (s. f.). Dictionary. Recuperado de https://www.ama.org/ resources/Pages/Dictionary.aspx?dLetter=C

Ardila, W. (2016). Categorías y surtidos que caracterizan a las tiendas de barrio de la localidad de Barrios Unidos de Bogotá. Bogotá: Universidad Central

Asociación de Centros Comerciales del Perú. (2018). Novedades del sector. Recuperado de http://accep.org.pe/es/home/

Cámara de Comercio de Lima. (2016). 13,6 millones de peruanos pertenecerían a la clase media al 2018. Recuperado de https://bit. ly/2Y0Mjqy

Carranza, G. (2018). Tambo+: “llegaremos a provincias en el 2019”. El Comercio. Recuperado de https://bit.ly/2sGLoNy

Chávez, L. (2018a). Mass y su estrategia para competir contra Tambo+. El Comercio. Recuperado de https://bit.ly/2G1Ctfd

Chávez, L. (2018b). Tambo+: los supermercados son sus verdaderos competidores. El Comercio. Recuperado de http://m.noticias. bles.com/america/tambo-los-supermercados- son-sus-verdaderos-competidores.html

Cóndor, J. (2018). Repshop y Listo disputan segundo lugar en tiendas de conveniencia. Gestión. Recuperado de https://bit.ly/2nPh8v5

Dzwonczyk, E., Benson, J. y Zarrilli, M. (2017). What convenience stores should knowand do- in 2017. Nueva York: AlixPartners

El Comercio. (2018). ¿Oxxo llegaría al Perú para competir contra Tambo+? Recuperado de https://bit.ly/2pMyx8T

González, R. y Polanco, M. (2015). Análisis de la elección del consumidor entre tiendas de conveniencia y tiendas de abarrotes en Colima. Uso del modelo de regresión multinomial logit. Paradigma Económico, 7(2), 27-46

González, S., Vizcarra, N., Guerrero, D. y Polanco, F. (2017). Mercadotecnia en el punto de venta de las tiendas de conveniencia en Tijuana, Baja California. Ciudad de México: Ecorfan

Guerrero, D. (2012). Factores clave de éxito en el negocio del retail. Revista Ingeniería Industrial, (30), 189-205

Jhonson, G., Scholes, K. y Whittington, R. (2006). Dirección estratégica. Madrid: Pearson Educación

Kotler, P. y Armstrong, G. (2013). Fundamentos de marketing. Ciudad de México: Pearson Educación

Kotler, P. y Keller, K. (2012). Dirección de marketing. Ciudad de México: Pearson Educación

Lamb, Ch., Hair, J. y McDaniel, C. (2006). Fundamentos de marketing. Ciudad de México: International Thomson Editores

Lambin, J., Gallucci, C. y Sicurello, C. (2009). Dirección de marketing: gestión estratégica y operativa de mercado. Ciudad de México: McGraw-Hill Interamericana

Martínez, J. (2017). Entrevistado para la investigación de mercado Perspectivas de Tambo+ en el mercado retail peruano. Lima

Mayurí, J. (2017). Entrevistado para la investigación de mercado: Perspectivas de Tambo+ en el mercado retail peruano. Lima

Padilla, L. (2017). Entrevistado para la investigación de mercado Perspectivas de Tambo+ en el mercado retail peruano. Lima

Patiño, M (2018). La guerra territorial entre Tambo+ y Mass vs el retail tradicional recién comienza. Gestión. Recuperado de https://bit. ly/2AJk5nN

PerúRetail. (2016). Las tiendas de conveniencia incursionan con fuerza en Chile y Perú. Recuperado de https://bit.ly/32nmrVh

PerúRetail. (2017). Tiendas de conveniencia: formatos que se acercan al consumidor en todo el mundo. Recuperado de https://bit.ly/2CK- 4YIy

Porter, M. (1996). Ventaja competitiva: creación y sostenimiento de un desempeño superior. Ciudad de México: Compañía Editorial Continental

Radioprogramas del Perú. (2016). ABP: En Lima existen 113 mil bodegas y a nivel nacional 414 mil. Recuperado de https://bit. ly/32qhivt

Sánchez, J. (2010). Estrategias y planificación en marketing, métodos y aplicaciones. Madrid: Ediciones Pirámide

Venegas, A. y González, M. (2015). Competencia espacial y localización de las tiendas de autoservicio OXXO en la ciudad de Guadalajara. Pasado, presente y futuro de las regiones en México y su estudio. México: Asociación Mexicana de Ciencias para el Desarrollo Regional

Vilas, J. (2011). Marcas líderes y distribuidores: buenas prácticas de colaboración. Madrid: ESIC Editorial

Keywords

Depositioning
retailer
distribution strategy
convenience products
repositioning
convenience stores